Ozrimo se k mladini

 

Danes je zaradi virtualnega oklepa in globalizacije zasedenosti uma, težko dobiti mladega človeka, ki je končal osnovno šolanje, v telovadni prostor. Tisto težko, bi lahko zaokrožili z zanimanjem ali pritegom k nečemu, kar bi mladca potegnilo k privrženosti telesnokulturne vadbe. Čemu je nasploh potrebna telesna vadba, če sem pa zdrav. Tako jih čuti večina in tako ne misleči nimajo nobene potrebe po gibanju, ali osnovnem ali dodatnem. Lahko bi rekli tudi v smislu zaslužka. V materialnem smislu. Ostanejo le profesionalci. Pa je smisel vadbe v denarju?

Vsi starši si želijo čimveč zdravja za svojega otroka in seveda tudi zase. Otroke vozijo po vseh mogočih krožkih in za njih primernih vadbenih procesih.

In prav je tako. V marsikateri družini tudi starši poskrbijo za svojo redno telesno vadbo. Torej, vsi se zavedamo ključnih trenutkov v razvoju najmlajših in potem tudi starejših otrok, mladine. Povečini je takole in pazljivost ne sme izostati:

Iz otročka en, dva tri, hitro zraste otrok, ki je nato v predpubertetnem obdobju. To je obdobje od šestega leta do nastopa pubertete. Rast dečkov in deklic je enakomerna. Skoraj ni razlik v višini med spoloma. Zaradi intenzivnega nalaganja mineralov v kosti, se veča odpornost kosti proti mehanskim vplivom. Mišična masa je kar majhna, upogibalke so razmeroma bolj razvite od iztegovalk. Manjši mišični tonus dovoljuje gibanja večjega obsega in hkrati je zelo pomanjkljiv, neugoden za natančna gibanja, (nerodnost). Kot opazimo so otroci v tem obdobju izredno živahni, lahko se tudi hitro razdražijo, imajo pa slabšo koncentracijo in zgleda, kot da okoli sebe motovilijo. Tudi zaznajo samo višje tone. V tem obdobju ima otrok pri močnejši vadbi, veliko obremenitev srca, kar je posledica še ne dovolj razvite srčne mišice. To se popravi šele proti koncu pubertetnega obdobja. Tudi živčni sistem še odrašča in nikakor ni dokončno razvit. V vsakem primeru, moramo ponuditi otroku zdravo in premišljeno, še ne skoncentrirano vadbo, ki je nedvomno različna in vsebuje gibanje celega telesa v kateri vadbi naj bodo obvezno vključeni tudi miselni procesi.

Za vse in pri vseh vadbenih procesih je potrebna postopna obremenitev seveda pri otrocih iz aspekta sposobnosti in predznanja, ki ga nedvomno iz vadbe v vadbo pridobivajo. Tudi skozi praktične igre, ki prinašajo rezultat, ki se bo nedvomno prikazal pri koordinaciji. Potreba po kisiku je v predpuberteti gromozanska. Gibanje naj bo razdeljeno na daljše in ne tako intenzivno obdobje.

 

Pubertetno obdobje, ko so v ospredju vse faze, kakor spolni razvoj, hitrejša rast kosti (širina), pospešuje se razvoj mišic, rast telesa v višino in zelo pomembno, nastajajo psihične spremembe. Zaradi psihofizičnih sprememb je pubertetniku potrebno pomagati oziroma boljše, ga razumeti in nujno, potrebno je, da z njim sodelujejo vsi, ki so okoli njega, misleč na odgovorne, kot so starši, vzgojitelji, učitelji, trenerji itd. Pubertetnik je dovzeten za vse mahinacije v pozitivnem in negativnem pomenu. S pravilno usmeritvijo, vzor so vsekakor starejši, ga bomo vklopili v zdravo družbo v kateri se bo prepoznal in začutil korist, to je pomembnost in bo koristen sebi in drugim.

V tem obdobju so nujno potrebne njemu razumljive zadolžitve, ki jih ponavadi lahko tudi zaobide, vendar ni skrbi, če se giblje v pozitivno bitnem okolju.

Kar si bo pubertetnik privzgojil, mu bo ostalo za večno. Potuha tukaj ne pride v poštev in je tudi ne rabi, ker on hoče biti odrasel. V tej njegovi odraslosti ima on vse prav in veliko kljubuje. Nesporno se mu ne sme lagati in ga spravljati v dvoumne procese za kratko korist staršev in odgovornih. Človek, ki je pozoren na vsako napako predpostavljenih se ne sme učiti na hinavščini, sprenevedanju in lažeh. Samo dejansko sodelovanje in sluteč uspeh, v katerem se prepozna in sluti to je dobro zame, tukaj sem močan in uživam, je dober. Tako pubertetnika pritegne ali slaba ali dobra družba, ki je nesporno zelo pomembna v njegovem zdajšnjem in poznejšem trenutku. Izkusiti mora in slabo in dobro.

Odgovornost je tukaj ključna. Razlike med spoloma so v puberteti ključne.

Torej, nujno je potrebno budno spremljanje otroka v puberteti, ker imajo velike motnje, posebno psihične, ki so v razvoju normalne, samo za odrasle ne in čeprav so bili tudi odrasli nekoč v njihovi koži. Torej je situacija poznana in prav lahko si odrasli najdemo prijateljski pogovor z veliko mlajšimi. Če so motnje pravočasno odkrite ni teških posledic.

Normalno izmerljivi minutni volumen srca znaša pri 14 let starih dekletih 3,0 l/min., pri enako starih dečkih 3,6 l/min. Dečkom po 15.letu, volumen srca že skoraj dosega vrednost odraslih. Dihala postanejo sposobna dovajati zadostne količine kisika v kri in omejitveni dejavnik ni več tako potreben. Motorična sposobnost je iz dneva v dan izrazitejša. Šport ga neizmerno krepi in mu omogoča trdnost in fleksibilnost za vsa opravila. Tudi za odgovornosti, ki ga bodo prizemljile. Navsezadnje v mladosti delamo in športamo za poznejša leta. Tega pa mlad in zdrav človek ne razume, kot tudi sit človek ne razume lačnega.

Poglejte koliko knjig imajo v knjižnici. Poglejte koliko študiranih ljudi imamo okoli sebe. In kljub temu, čeprav se zavedajo, jih veliko kadi. Labilni so, kljub tako nakopičenemu znanju. Torej, znanje in izkušnje je potrebno izkoristiti za kvalitetnejše bivanje, v katerem se uživa v lepotah narave in vsega kar je okoli nas. Kako skromni smo, kadar nas kaj boli. Ko nas ne, postanemo prevzetni in gospodovalni. Mladi nas opazujejo in smo jim ogledalo.

 

Lovrenc Kokalj

Karate-Do inštruktor